Human-Net Alapítvány

4400 Nyíregyháza, Semmelweis u. 24.

+36306339200

Lépjen kapcsolatba velünk

Bizonyára sok szülő (és pedagógus) találkozott már azzal a problémával, hogy a felnövekvő gyerekek és fiatalok egyre több időt töltenek a számítógép (mobiltelefon, táblagép, játékkonzol) előtt, s a szabadidő eltöltése fölött kizárólagos uralmat élveznek ezek a tevékenységek.
Hivatalosan számítógépes játékfüggőség, mint szenvedélybetegség, nem létezik. Az eltúlzott számítógép-használat besorolása még vitakérdés az orvosok számára, mivel hasonlítható a szer eredetű zavarokhoz, de kapcsolatba hozható az impulzuskontroll-zavarokkal is. Az tény, hogy komoly problémák forrása lehet, ha valaki túlzottan bevonódik a virtuális játékokba. Az egyik népszerű játék előtt hetente átlagosan 22,72 órát töltöttek el egy vizsgálat során megkérdezett fiatalok, s a válaszadók 8%-a elérte a heti 40 órát is. Az időbeli ráfordítás mellett az érzelmi bevonódás mértéke is jelentős. A megkérdezettek 27%-a számára az elmúlt 7 nap legnagyobb élménye a játékhoz köthető, s 30 napos időtartamra nézve is 18% válaszolta, hogy inkább a számítógépes játék tapasztalt jelentős pozitív élményt, mintsem a való életben. Ezek döbbenetes arányok és jól szemléltetik a probléma komolyságát.
Nehéz meghúzni a határt, mely ponttól már biztosan nem csupán erős elköteleződésről, hanem patológiás függésről beszélünk. A felhasználók egy része azonban saját bevallása szerint komolyan szenved függőségtől és elvonási tünetektől. A már említett vizsgálatban a  válaszadók 15%-a értett egyet az állítással, hogy dühösek és idegesek lesznek, ha nem vehetnek részt a játékban, és 18%-uk válaszolta, hogy a játék használata egészségügyi, anyagi, és kapcsolatbeli problémákat okozott életükben. Az állításokkal való egyetértés mértéke egyenes arányban állt a hetente virtuális környezetben eltöltött órák számával. A megkérdezett játékosok 50%-a igennel válaszolt, mikor konkrétan nekik szegezték a kérdést, hogy függőnek tartják-e magukat.
A függőség veszélye mellett minden szülőnek nehéz eldönteni, mit és mikor enged meg a gyereknek. Az iskolai szünetekben leggyakoribb téma már az általános iskola alsó tagozatában is, hogy kinek milyen alkalmazások vannak letöltve az okostelefonjára. Az alsó tagozatos korosztály szülinapok közeledtével elsőként érintőképernyős telefonról álmodozik. Ha valakinek mégsincs ilyen a birtokában, könnyen a perfériára szorul, így a társas kapcsolatai is sérülhetnek. Hasonlóképp a közösségi oldalakon való regisztráció és aktív jelenlét is feltétele lesz lassan a szociális elfogadásnak. Ezeknek az oldalaknak pedig megvan az a veszélye, hogy negatív irányba befolyásolják a gyermekek személyiségfejlődését, mivel nehezen kontrollálható, hogy milyen hatásokkal találkoznak ezeken keresztül.
Egyelőre igazán hatásos megoldásra nehezen lehet javaslatot tenni. Legjobb, amikor az iskolák és a szülők közt kialakul egyfajta konszenzus. Hatásos lehet, ha az iskolák házirendjükben szabályozzák a telefonhasználatot, esetleg kifejezetten tiltják, hogy iskolaidőben elővegyék a gyerekek ezeket az eszközöket, s ebben a szülőknek is partnernek kell lenni. Sok oktatási intézmény fokozottan figyel rá, hogy informatika órákon demonstrálják az Internet hasznos oldalát, megtanítva a fiatalokat a megfelelő felhasználásra. Otthon pedig a szülő felelőssége alternatívákat kínálni a szabadidő hasznos eltöltésére és a számítógép- és telefonhasználat korlátozása. Sok családban nagyon jól működik, ha az okostelefonok használata nem jog, hanem kiváltság, így amíg eredményes a gyerek a tanulásban, képes más módon is eltölteni a szabadidejét, társas kapcsolatai megfelelőek, nem korlátozzák, de amint a tanulmányi eredménye romlik, vagy egyéb problémák merülnek fel, a telefon elkobzása és a számítógép-használat megvonása lesz a büntetés.