A kommunikáció átszövi a mindennapi kapcsolatrendszerünket, különféle viszonyainkban meghatározó jelentőséggel bír. Latin eredetű szó, általánosságban közlést jelent. Definíció szerint információ továbbadását és egységes jelrendszer dekódolását értjük rajta.
Legfontosabb jellegzetességei közé tartozik, hogy szükségszerű, vagyis társas közegben nem lehet nem kommunikálni; nem egyirányú folyamat, kényszeríti a partnert a válaszra, befolyásoló jellegű, pszichológiai szükséglet. Verbális (nyelv és beszéd) és nemverbális (szemkontaktus, gesztusok, mimika, testtartás, testhelyzet, proxemika) csatornákon keresztül valósul meg.
A kommunikációnak mindig több jelentése, több szintje van: megkülönböztetünk tudatos/szándékos és tudattalan/nem szándékos szintet. Ez utóbbi a közlő személyek viszonyára, a közölt tartalmak jellegére, valódiságára és a közlési szituációra vonatkozik - közlés a közlésről. Amit mondunk, az a tartalmi üzenet, de a kapcsolat szempontjából fontosabb a „hogyan”; ebben rejlik az úgynevezett kapcsolati üzenet, amely a beszélgető felek viszonyára, a kapcsolat minőségére vonatkozik. A viszony meghatározása különféle kommunikációs jelzésekkel történhet: pl. burkolt kéréssel, elvárással, felszólítással (pl. „Ugye, értem jössz délután?”) vagy a közeledés és távolodás érzékeltetésével, amelyekkel mindkét fél alakíthatja a kapcsolatot (pl. „Örömmel megyek!” ). Minden hangsúlynak, gesztusnak, hangszínnek kapcsolatformáló jelentősége van; ez a kommunikáció kapcsolati szintje, a kapcsolati üzenet. Ha a kapcsolat bizonytalan, ezekből a metakommunikációs jelekből következtetünk a másik viszonyulására (pl. „Hogy lehetsz ilyen figyelmetlen velem! Neked nem számítok?”).
A többszintű kommunikáció gyakran félreérthető, ha pusztán az információra válaszolunk az érzelmi mondanivaló helyett, a valódi fájdalmak, érzelmi igények rejtve maradnak. Párok, családtagok között akkor lesz eredményes a kommunikáció, ha megértjük a kapcsolati üzenetet. Nyilván könnyebb dolgunk van a megértéssel, ha az igazi érzések megjelennek a kommunikációban, és sikerül a valódi igényeket megfogalmazni: „Szeretném, ha mellettem, a közelemben lennél!” „Jól esik, hogy ezt mondod.” ahelyett hogy támadnánk: „Miért nem fekszel már le időben?” „Nem vagyok fáradt.”
A kommunikáció szintjei: észlelni kell tehát, hogy a közölt tartalmak mögött milyen érzelmek és milyen típusú reláció után vágy húzódik meg. Általában a verbális kommunikáció szintje mögött húzódik valamilyen ki nem fejezett üzenet, és egy még mélyebb kérés, igény, vágy. Ha ezek között nagy az eltérés, az könnyen okozhat zavart a kommunikáció megértésében.
Kommunikációs zavarok változatos okok miatt jöhetnek létre:
- személyiségünk különbözősége: értékrend, gondolkodásmód, élmények, ismeretségi- és érdeklődési kör, az eredeti (származási) családban tanult kifejezési minták (halk, hangos, bőbeszédű, szűkszavú stb.) eltérései
- más módon, más csatornán keresztül kommunikálunk: pl. a szeretet kifejezésének a szóbeli megnyilvánulásokon túl érintés, ajándékok, figyelem, együtt töltött intenzív idő is lehet a módja
- kommunikációt akadályozó magatartási minták: vádló, okoskodó, mellébeszélő, bármilyen áron békét teremtő, előítéletes magatartás, melyek mind akadályozzák a problémák érdemi megbeszélését.
- hiteltelenség: ha a kimondott szó és az azt kísérő nem-verbális jelzések nincsenek szinkronban egymással, (sőt gyakran kifejezetten ellentétes jelzésekkel bírnak). A szóban és magatartásban küldött üzenetek lehetnek egyértelműek, de lehetnek egymással ellentétesek is. Amikor a beszélő szavai és magatartása nem egyeznek meg egymással, inkább a nem-verbális üzenetnek hiszünk; például nem érezzük meggyőzőnek beszélgetőtársunkat, ha lopva az órájára pislogva, türelmetlenül dobolva a lábával, fejünk felett átnézve azt mondja: „Figyelek rád”.
- „feladó nélküli” üzenetek: általánosító kijelentések: „Az ember szeretne nyugodtan hazajönni...”; „Mindenkinek joga van egy kis pihenésre...” stb.
- „címzett nélküli” üzenetek: kérésünket, üzenetünket nem valaki felé irányítjuk, csak úgy „bele a levegőbe” fogalmazzuk meg: „Valaki nem veszi észre, hogy...” „Ideje lenne már tenni valamit…”
- kommunikáció másokon keresztül: a mondandónkat egy harmadik személlyel közvetítjük úgy, hogy a címzett is hallja: „Mondd meg apádnak...”, „Mondd meg a fiadnak...”
- a probléma kiszolgáltatása külső személynek: párok között előfordul, hogy a köztük lévő konfliktust nem egymással, hanem egy baráttal, barátnővel vagy a szülőkkel beszélik meg; az ilyen közeli kapcsolat bevonása azért okoz problémát, mert így kiszolgáltatják egymást, ami árt a kapcsolatnak.
- elbeszélés egymás mellett: mindenki mondja a magáét, s nem jutnak el egymás problémáinak, igényeinek megértéséhez.
- egyenlőtlen erőviszonyok a kommunikációban: a kommunikáció lehet egyenrangú, vagy egyenlőtlen. A konfliktust általában az egyik fél által okozott aránytalanság okozza a másik fél kárára (nem hallgatja meg, mindent jobban tud, elhallgat előle mindkettejüket érintő információkat stb.)
Mindezek akadályozzák az intim kapcsolat kialakulását és a valódi konfliktusmegoldást. A kommunikációnk akkor lesz eredményes, ha sikerül kiküszöbölni a fenti hibákat, vagyis ha nyíltak, őszinték, egyértelműek, hitelesek vagyunk. Ha érzéseinket vállaljuk, kifejezzük, és figyelünk a beszélgetőtársunkra; mondanivalójának tartalmi és kapcsolati üzenetére egyaránt.
A családterápiás, párterápiás alkalmakon sokféle módszer segíti az egyenrangú, minden családtagot arányosan meghallgató, érzelmeket többféle módon kifejező és megértő kommunikáció fejlődését:
- ne beszéljünk a másik helyett, vagy a másik érdekében (E/1. személyben közöljük gondolatainkat), kerüljük az általánosításokat (pl. mindenki, senki)
- törekedjünk arra, hogy a másik felet ne szakítsuk félbe (máskülönben a kommunikáció „reaktívvá” válik)
- kerüljük a kettős értelmű üzeneteket (pl. partnerünk legyen erős férfi, de közben rendelődjön alá akaratunknak)
- kerüljük a közvetítőket a kommunikációban (a face-to-face kommunikáció zavarmentesebb)
- kerüljük a célzásokat, iróniát, rejtett közléseket
- a múlt helyett jobb, ha inkább a jövőre tekintünk, a jövőt illetően állítunk fel hipotéziseket (mi lesz majd, ha…ha ma így van, hogyan lenne 3 év múlva)
- egyszerre csak egy témáról tárgyaljunk, ne csapongjunk ide-oda
- a kéréseket pozitív formában közöljük a másikkal, nyíltan, világosan (kerüljük a siránkozó, kritizáló stílust)
- tanuljuk meg az én-üzenetek szerinti kommunikációt: vagyis a saját érzéseink, belső állapotaink kifejezésére törekedjünk a visszajelzéseink során, a másik viselkedésének minősítése, hibáztatása helyett (pl. TE: „Mindig szétszórt vagy, soha semmi szívességet nem tennél meg másnak, bezzeg ami neked fontos, azt sohasem felejted el” – EHELYETT ÉN-üzenet: „A feledékenységed felháborított engem, számítottam rád, számomra ez fontos lett volna…”)
Fedor Zita