Human-Net Alapítvány

4400 Nyíregyháza, Semmelweis u. 24.

+36306339200

Lépjen kapcsolatba velünk

Sok szülő félelme, hogy a gyermeke apró furcsasága mögött valami komoly kórkép húzódhat meg. A pedagógusok is hajlamosak a kissé visszahúzódóbb, egy-két furcsasággal jellemezhető gyerekeket autista gyanúval címkézni. A most következő sorokban szeretném az autista  gyermekek jellemzőjét körbejárni, ugyanakkor azt is világossá tenni, hogy ezzel a betegséggel, - bár ahogy majd olvasható, ez esetben helyesebb a fejlődési zavar megnevezés- egyáltalán nem olyan fatális együtt élni, mint azt sokan gondolják. Fontos felismerni a károsodás mértékét, valamint a fejlesztés miharabbi elkezdését.

„A gyermekkori autizmus, amit „infantilis autizmusként”, vagy egyszerűen csak „autizmusként” is szoktak említeni, a legjobban ismert és kutatott tagja a fejlődési zavarok egy csoportjának, melyet változóan autizmus spektrum zavaroknak, vagy pervazív fejlődési zavaroknak nevezünk. A csoport többi korképét a kevésbé kifejezett változatoknak tarthatjuk, melyek megfelelnek a gyermekkori autizmus néhány, de nem az összes diagnosztikus kritériumának. Innen származik az autizmus-spektrum gondolata, ahol a spektrum egyik végén a „klasszikus” autizmus áll, a másik végén, pedig a normális tartományba tartozó gyermekek. Bár az autizmus spektrumzavarok mindig gyermekkorban kezdődnek, gyakran a felnőtt korban is fennmaradnak” (R. Goodman S. Scott, 2009). Az autizmus sajátos humán neurokognitív fejlődési zavarnak tekinthető, ahol az idegrendszer, az esetek nagy részében már a méhen belüli fejlődés során a tipikustól elváló, atipikus fejlődési pályája eredményeképpen atipikus központi szerveződés, sajátos kognitív (gondolkodási) képességmintázat, s ennek eredményeképpen bizonyos területeken atipikus viselkedésmintázatok alakulnak ki. Habár idegrendszeri fejlődési zavarról van szó, az autizmus viselkedéses jegyek alapján diagnosztizálható. Ezek a szociális funkciók, és kommunikáció károsodása, illetve szűk körű, repetitív (visszatérő) tevékenységek, és érdeklődési kör. A viselkedésszervezésnek, a reciprok (kölcsönös) társas érintkezés, és a viselkedésszervezés eme zavarát Wing- féle triásznak is nevezik.

Bábolnai Péter